Pytania, które najczęściej zadają pracownicy przy zakupie ubezpieczeń grupowych na życie
Jako broker ubezpieczeniowy wspieramy naszych klientów we wprowadzaniu ubezpieczeń grupowych w „życie”, począwszy od wyboru najlepszej oferty, przez proces wdrożenia programu w firmie, kończąc na obsłudze.
Na każdym etapie tego procesu dostajemy wiele pytań od pracowników zainteresowanych przystąpieniem do ubezpieczenia. Poniżej przedstawiamy 5 najczęstszych pytań wraz z odpowiedziami.
Czy mogę dołączyć do programu ubezpieczeniowego partnera życiowego?
Oczywiście, że tak. Obecnie każdy Ubezpieczyciel przewiduje możliwość dołączenia do ubezpieczenia grupowego partnera życiowego. W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia znajduje się definicja partnera życiowego, z która należy się zapoznać przed dołączeniem partnera do ubezpieczenia. Wyjątkiem od tej reguły są starsze polisy PZU, w których dołączenie partnera życiowego nie było możliwe w standardowych warunkach a jedynie poprzez dodanie specjalnego odstępstwa od Ogólnych Warunków Ubezpieczenia.
Jeżeli posiadasz ubezpieczenie w PZU, należałoby sprawdzić w zapisach dodatkowych na polisie czy jest możliwość dołączenia partnera życiowego. Jeżeli nie, to chętnie wynegocjujemy ten zapis, poprawiając przy tym obecne warunki ubezpieczenia.
Czy osoba współubezpieczona (małżonek, partner życiowy lub pełnoletnie dziecko) mogą przystąpić do innego wariantu ubezpieczenia niż pracownik?
W przypadku ubezpieczeń grupowych na życie polityka dotycząca możliwości wyboru wariantów może się różnić w zależności od konkretnego planu ubezpieczeniowego i warunków oferowanych przez pracodawcę lub ubezpieczyciela.
W wielu przypadkach osoba współubezpieczona tak, jak małżonek, partner życiowy lub pełnoletnie dziecko pracownika, będzie mieć możliwość wyboru innego wariantu ubezpieczenia grupowego niż pracownik. Istnieją jednak wyjątki i należy na to zwracać uwagę przy wdrożeniu kontraktu, gdyż jest to dobry moment, na negocjację warunków z Ubezpieczycielem.
Czy będę objęty karencją, jeżeli przystąpię do ubezpieczenia?
Odpowiadając na to pytanie, należy rozróżnić moment, w którym pracownik chce przystąpić do ubezpieczenia. Inaczej wygląda odpowiedź przy dołączaniu w dacie wdrożenia programu ubezpieczenia, inaczej w pozostałym okres trwania polisy.
Przy negocjacji warunków z ubezpieczycielem zawsze dbamy o to, aby karencje w dacie wdrożenia były zniesione dla każdego pracownika i współubezpieczonego. Dzięki temu każdy ubezpieczony przystępujący w pierwszym miesiącu trwania polisy jest objęty pełną ochroną przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe.
Natomiast, jeżeli pracownik lub współubezpieczony, zdecyduje się przystąpić do programu w późniejszym czasie, to będą objęci karencjami, które opisane są w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Wyjątkiem od tej reguły są osoby nabywające uprawnienia, czyli m.in.
- nowozatrudniony pracownik;
- małżonek, który zawarł związek małżeński z pracownikiem
- dziecko, które ukończyło 18 rok życia.
W większości Towarzystw takie osoby od momentu nabycia uprawnienia mają zazwyczaj 3 miesiące na przystąpienie do ubezpieczenia i mogą mieć częściowe zniesienia karencji np. na śmierć czy na urodzenie dziecka.
Jednak możliwość zniesienia karencji zależy od konkretnego Towarzystwa Ubezpieczeniowego i należy sprawdzać zapisy w OWU i w odstępstwach do polisy. Warto również wspomnieć, że w żadnym Towarzystwie Ubezpieczeniowym nie ma karencji na świadczenia związane z nieszczęśliwym wypadkiem.
Czy mogę przystąpić do ubezpieczenia, będąc na zwolnieniu lekarskim?
W dniu podpisania deklaracji przystąpienia z zasady ubezpieczony nie może przebywać na zwolnieniu lekarskim, w szpitalu, w hospicjum, w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, być uznanym za niezdolnego do pracy lub pobierać świadczenia rehabilitacyjnego.
Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której obecne ubezpieczenie grupowe w zakładzie pracy jest zmieniane na nowy program ubezpieczenia u innego Ubezpieczyciela lub modyfikowane u obecnego dostawcy. W takiej sytuacji możemy zastosować odstępstwo od Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, dzięki któremu osoba dotychczas ubezpieczona w zakładzie pracy, przy zmianie lub modyfikacji grupowego ubezpieczenia na życie może podpisać deklarację przystąpienia również w dacie, w której przebywa na zwolnieniu lekarskim.
Kiedy mogę zrezygnować z ubezpieczenia?
Osoba ubezpieczona może zrezygnować z ubezpieczenia w każdym momencie. W tym celu powinna złożyć deklarację o rezygnacji u swojego pracodawcy.
Należy jednak pamiętać, że jeżeli taka osoba będzie chciała ponownie przystąpić do ubezpieczenia, to będą obejmować ją karencję oraz w przypadku kilku Towarzystw Ubezpieczeniowych również oświadczenia o stanie zdrowia.
Pytań ze strony naszych klientów pojawia się oczywiście znacznie więcej. To tylko kilka najbardziej popularnych. Jeśli masz jakieś wątpliwości lub chciałbyś porozmawiać o możliwościach wykupienia grupowego ubezpieczenia na życie dla swoich pracowników, chętnie porozmawiamy. Zapraszamy do kontaktu.